
OV4
Binnen onze OV4 streven we naar een warme en krachtige leeromgeving op maat van elke leerling. We werken in kleine klassen, zodat er ruimte is voor persoonlijke aandacht en begeleiding. Onze ruime basiszorg zorgt ervoor dat elke leerling zich gezien en ondersteund voelt.
Een multidisciplinair team van leerkrachten, leerlingbegeleiding en externe partners werkt nauw samen rond de leerling. We geloven sterk in het ontdekken en ontwikkelen van talenten, maar verliezen ook de basisvaardigheden en -kennis niet uit het oog.
Binnen onze werking maken we afspraken en hanteren we duidelijke verwachtingen, zodat er rust en structuur is voor iedereen. Leerlingen worden actief betrokken bij het schoolleven via een leerlingenraad. Daar luisteren we naar hun stem en nemen we hun inbreng ernstig. We creëren een veilig leerklimaat waarin fouten maken mag en groei centraal staat.
Differentiatie en individuele trajecten zorgen ervoor dat elk kind op zijn tempo kan ontwikkelen. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfvertrouwen en leerplezier. We werken vanuit een positieve benadering met oog voor kansen en mogelijkheden. Samen bouwen we aan een school waar iedereen zich goed voelt.
Type 9
Binnen onze T9-werking besteden we specifieke aandacht aan het begeleiden van leerlingen met autisme. We erkennen dat autisme zich bij elke leerling anders uit, en daarom zetten we sterk in op het verdiepen van de kennis en vaardigheden van onze leerkrachten.
We leren hen kijken naar het unieke profiel van elke leerling, met respect voor verschillen. Duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur vormen belangrijke pijlers in onze aanpak. We bieden ondersteuning (al dan niet visueel) en heldere routines die houvast geven.
Oriëntering over wat er komt en wat er verwacht wordt, staat steeds centraal. We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen – zo bouwen we aan vertrouwen en veiligheid.
Deze aanpak komt niet alleen ten goede aan leerlingen met autisme, maar versterkt het leerklimaat voor iedereen.
Type 3
Binnen onze T3-werking zetten we ons in voor leerlingen met gedrags- en emotionele problemen, met een aanpak die vertrekt vanuit vertrouwen en kansen.
We geloven in elke leerling, ook als het moeilijk loopt, en blijven inzetten op wat wél lukt. Positieve eigenschappen worden gezien, benoemd en versterkt, zodat leerlingen opnieuw trots kunnen zijn op wie ze zijn.
We reiken tools aan om hen beter te laten omgaan met de uitdagingen van een steeds veeleisendere maatschappij. Structuur, duidelijkheid en een voorspelbare omgeving helpen hen grip te krijgen op hun leerproces.
Onze leerkrachten worden ondersteund in het omgaan met complex gedrag, met oog voor de noden áchter het gedrag. We creëren een warme omgeving waarin leerlingen de ruimte krijgen om fouten te maken en eruit te leren.
We geven hen stap voor stap opnieuw regie over hun eigen leerproces, zodat ze sterker en met perspectief hun toekomst tegemoet kunnen gaan.