Overslaan en naar de inhoud gaan

OV+ Opleidingsvorm 1 voor jongeren met een erkenning type 9

BuSO Egmont & Hoorn OV4 voorziet in een vierledig studieaanbod. De werking volgt een handelingsplanmatige logica die zoveel als mogelijk antwoord geeft op onderwijs-behoeften van jongeren. Het onderwijsproces wordt gestut door een gelaagd zorgbeleid dat op zijn beurt kadert in het concept zorgcontinuum. 

Flexibele leertrajecten

We zien een toegenomen instroom van jongeren met een meervoudige ontwikkelingsproblematiek. Tegelijk verhoogt het aantal jongeren met een verstoorde emotionele ontwikkeling. Leerlingen met een OV4-profiel proberen een getuigschrift of diploma te behalen. 

Ondanks een ondersteunend zorgbeleid vindt een aantal van deze jongeren geen aansluiting; de leerbaarheid van het aanbod komt voor hen in het gedrang – ze vallen uit, soms tijdelijk maar veelal in een neerwaartse beweging. 

We blijven beducht voor het zgn. watervalsysteem en installeren - in samenwerking met onze directe CLB-partner – flexibele leertrajecten met oa tijdelijk onderwijs aan huis, schoolvervangende dagbesteding vaak vanuit (schoolse) doelenselectie, spreiding van het lesprogramma, rustmomenten en/of trainingen onder begeleiding van externen enzovoorts. 

Deze aangepaste trajecten blijken voor sommige leerlingen onvoldoende, jaar na jaar worden leerlingen OV4 geheroriënteerd naar andere scholen.

Een eigen opleidingsvorm 1, specifiek voor jongeren type 9

Een eigen opleidingsvorm 1 specifiek voor jongeren type 9 is een van de sluitstenen voor het zorgbeleid in Egmont & Hoorn: jongeren met een gemiddeld cognitief vermogen kunnen hun schools perspectief verderzetten op een uitgesproken ontwikkelingsgerichte manier, meer en beter op maat van hun mogelijkheden, evenwel zonder de druk die resultaatsverplichting van opleidingsvorm 4 met zich mee brengt. 

Ze doen dat in een voor hen vertrouwde omgeving zodat de zgn. continuïteit van onderwijs verzekerd is. Een beperkte schaalgrootte draagt bij tot de noodzakelijke reductie van prikkels. Wanneer een leerling na verloop van tijd opnieuw aansluiting vindt bij het OV4-aanbod, dan is de nabijheid van zijn of haar ‘vroegere’ OV4-school allicht een succesfactor in de voortzetting van die schoolloopbaan.

Verloop van een lesdag

Tijdblok

Opvang

Voormiddag

Pauze of
Opvang

Namiddag

Opvang

Maandag

8u15 - 8u30

8u30 - 12u15

Pauze
12u15 - 12u35

12u35 - 15u30

15u30 - 15u45

Dinsdag

8u15 - 8u30

8u30 - 12u15

Pauze
12u15 - 12u35

12u35 - 15u30

15u30 - 15u45

Woensdag

8u15 - 8u30

8u30 - 12u15

Opvang
12u05 - 12u25

Donderdag

8u15 - 8u30

8u30 - 12u15

Pauze
12u15 - 12u35

12u35 - 15u30

15u30 - 15u45

Vrijdag

8u15 - 8u30

8u30 - 12u15

Pauze
12u15 - 12u35

12u35 - 15u30

15u30 - 15u45