
BuSO Egmont en Hoorn OV1 biedt onderwijs aan leerlingen met een attest type 2 (matige tot ernstige verstandelijke beperking) en type 4 (fysieke beperking).
Het onderwijsaanbod bestaat uit een algemene sociale vorming met het oog op integratie in een beschermde leef –en werkomgeving. Vertrekkende vanuit onze visie en de kernwaarden van het GO! (respect, gelijkwaardigheid, oprechtheid, openheid, betrokkenheid en engagement) willen we onze leerlingen helpen hun vaardigheden optimaal te ontwikkelen en hun talenten verder te ontplooien.
Samen met iedere betrokkene zoeken we naar het meest passende onderwijs- en zorgaanbod. Aandacht voor de eigenheid van iedere leerling vertaalt zich steeds in een uniek traject.
Onze visie steunt op drie belangrijke thema’s
- Jezelf kunnen en mogen zijn
- Groeien en bloeien door ervaringen
- Je goed omringd en omarmd voelen
Om onze visie in de praktijk te brengen baseren we ons op
Gentle teaching
Door middel van een positieve kijk en een zachte, begripvolle interactie streven we ernaar dat alle leerlingen zich bij ons veilig, begrepen en gewaardeerd voelen.
Een individueel handelingsplan
Door differentiatie binnen de klas stemmen we het aanbod af op de ontwikkeling en het tempo van de leerling. Samen zoeken we naar het meest passende onderwijs- en zorgaanbod dat de leerlingen optimaal ondersteund in hun leerproces en in het ontwikkelen van hun talenten en interesses. We organiseren ook een klasoverschrijdende werking zodat we nog beter trajecten op maat kunnen uitwerken.
Ervaringsgericht leren
We sluiten aan bij de leefwereld van de leerlingen. Door een breed en gevarieerd lesaanbod gecombineerd met didactische uitstappen proberen we hun wereld stapsgewijs te verruimen. We moedigen de leerlingen aan zoveel mogelijk activiteiten zelf te proberen en uit te voeren. We ondersteunen hen om persoonlijke keuzes te maken op basis van hun eigen ervaringen en interesses.
Functioneel leren
Er gaat extra aandacht naar het verruimen en oefenen van vaardigheden die nodig zijn in het dagdagelijkse leven.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
We hebben oog voor wat de leerling kan maar ook steeds voor wat hij of zij aankan, hun draagkracht.
Een gestructureerde en gevisualiseerde leeromgeving
Een overzichtelijke leef- en leeromgeving biedt veiligheid, voorspelbaarheid en rust. Dit vormt een goede basis om te groeien in zelfstandigheid en zelfvertrouwen.
Lesaanbod
In Opleidingsvorm 1 zijn er zes klassen, elk met een eigen focus, maar ze hebben allemaal hetzelfde doel: een fijne en stimulerende schoolomgeving vormen waar leerlingen zich welkom en gelukkig voelen.
We laten de leerlingen in iedere klas kennismaken met diverse activiteiten die kaderen binnen:
Wonen
bv. lichaamsbesef- en verzorging, onderhoud en zorg voor de leefomgeving, maatschappelijke redzaamheid (veilig in het verkeer, gebruik van de bibliotheek of andere openbare diensten), boodschappen doen, koken, sociale en emotionele vaardigheden (snoezelen, Sherborne, relationele en seksuele vorming en Rots & Water).
Werken
bv. TEACCH (oefenen op het uitvoeren van een opdracht, aandacht en werktempo), arbeidsvaardigheden, verkennen van diverse toekomstgerichte dagbesteding en werkplekken.
Vrije tijd
bv. beweging, zwemmen, muziek, Beleven in Muziek (BiM), crea, drama, spelontwikkeling en vrijetijdsvaardigheden.
Aanvullingen
Dit aanbod wordt nog verder aangevuld met lessen talige ontwikkeling (indien nodig door middel van SMOG ‘Spreken Met Ondersteuning van Gebaren’, methodieken zoals multi-sensory storytelling en Hocus Pocus Toverdoos), numerieke ontwikkeling, ICT en levensbeschouwing.
Klasgroepen
Onze 6 klassen kregen volgende namen mee: Dipper, Kea, Mingo, Sporo, Kagoe en Alba. We haalden onze inspiratie hiervoor uit het boek ‘De geluksvogels’ van Leo Bormans. In dit boek staan prachtige verhalen over tien geluksvogels.
Elk verhaal geeft een tip mee om gelukkiger in het leven te staan. Voorbeelden hiervan zijn ’jezelf aanvaarden en je goed in je vel voelen, de wereld om je heen zien en appreciëren, leergierig blijven, groeien en bijleren, doelen stellen en die stap voor stap realiseren, … ‘
De 10 tips uit het boek krijgen ook bij ons op school bijzondere aandacht en het leek ons daarom mooi en toepasselijk om de namen van 6 geluksvogels te gebruiken als klasnamen.
DIPPER en KEA
Belevingsgericht
In de klas Dipper en Kea stimuleren we de leerlingen om via al hun zintuigen op ontdekking te gaan. Doorheen de week krijgen ze een gevarieerd aanbod van belevingsgerichte activiteiten.
Er wordt themagericht met verschillende materialen en methodieken aan de slag gegaan. Via bijvoorbeeld muziek, verhalen en (uit)beeldend werken wordt spelenderwijs aan allerhande vaardigheden gewerkt.
We helpen leerlingen om hun beginnende zelfredzaamheid, grove en fijne motoriek en communicatiemogelijkheden verder te ontwikkelen. Binnen het lesaanbod wordt er ook tijd en ruimte geboden om te ontprikkelen en tot rust te komen.
De leerlingen in deze klassen hebben nabijheid en aansturing nodig om tot een waardevolle daginvulling te komen. We bekijken daarom steeds of de leerkracht er kan samenwerken met een klasondersteuner/co-leerkracht en zorgkundige. Op die manier proberen we een antwoord te bieden op de diverse zorgnoden.
MINGO
Belevings- en activiteitengericht
In Mingo wordt sterk ingezet op het versterken van diverse functionele vaardigheden op vlak van wonen en dagbesteding, met bijzondere aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het evenwicht tussen inspanning en ontspanning wordt goed in balans gehouden.
Lesmomenten worden regelmatig afgewisseld met vrije tijd. Het leren invullen van vrijetijdsmomenten is dan ook een belangrijke doelstelling binnen deze klas.
SPORO
Activiteitengericht en (begeleid) werkgericht
De klas Sporo stimuleert via een ruim lesaanbod de leerlingen op verschillende vlakken. Naast sociaal- emotionele, maatschappelijke en huishoudelijke vaardigheden is er in deze klas extra aandacht voor arbeidsattitudes, schoolse vaardigheden en actualiteit.
KAGOE en ALBA
Kagoe : Belevings- en activiteitengericht
Alba : Activiteiten- en (begeleid) werkgericht
Kagoe en Alba zijn finaliteitsklassen. We proberen er de zelfstandigheid van elke leerling uit te breiden en stimuleren hen om hun eigen leerproces en toekomst in handen te nemen.
Activiteiten in het kader van zelfredzaamheid, arbeidsvaardigheden, sociale vaardigheden, weerbaarheid en vrije tijd worden er op een maatschappelijk-realistische wijze aangeboden.
De focus komt er meer te liggen op de vraag ‘Wat na school?’, met nadruk op behoud van verworven vaardigheden. We nemen er de tijd om de diverse mogelijkheden te verkennen.
De schoolse structuur wordt in deze klassen enigszins verlaten zodoende dichter aan te leunen bij het ritme en aanbod van de toekomstige woon-, dagbesteding-, en werkomgeving van de leerlingen.
Verloop van een lesdag
Tijdblok
Opvang
Voormiddag
Pauze of
Opvang
Namiddag
Opvang
Maandag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45
Dinsdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45
Woensdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Opvang
12u05 - 12u25
Donderdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45
Vrijdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45