
Hun talent
Egmont & Hoorn is een school voor buitengewoon secundair onderwijs, en maakt deel uit van GO! Scholengroep 24K. Onze leerlingen hebben gedrags- en/of emotionele problemen, ze hebben autisme of ze hebben beperkingen die het gevolg zijn van een ander ontwikkelingsverloop. Voorbij alle kwetsbaarheid tonen ze ons vooral hun talent. Via individuele begeleiding willen we dat talent benoemen én groter maken.
Kortom: ons onderwijsbeleid wordt gestut door een doelgerichte zorg.
Aandacht voor het individu
De samenleving heeft veel aandacht voor het individu. Dat is goed want een gemeenschap is zoveel meer dan het resultaat van een optelsom.
We zijn allemaal waardevolle schakels die mogen meehelpen aan de opbouw van die gemeenschap.
Het pedagogisch project van het Gemeenschapsonderwijs benadrukt dat elke mens uniek is; men spreekt er over de noodzaak van een evenwichtige wisselwerking tussen individu en gemeenschap.
Een menswaardige plek geven
De samenleving daagt ons ook uit om de talenten die we hebben zo goed mogelijk te ontwikkelen. Dit klinkt vanzelfsprekend. Maar de verschillen tussen mensen kunnen erg groot zijn. Die verscheidenheid, en ook ons waardeoordeel over het kennen en kunnen van mensen loopt vaak ver uit elkaar. Soms te ver. Onbegrip, misschien zelfs een gebrek aan respect klinken dan door.
Het besef dat dit gebeurt kan ons helpen om iedereen met of zonder beperkingen een menswaardige plek te geven. Het respect dat we zo tonen werkt als een motor; het helpt ons om vooruit te gaan, uit en voorbij onszelf “om diegene te worden waarheen ik wijs”.
Handelsgericht werken
Handelingsgericht werken is een planmatige en cyclische manier van werken waarbij we proberen zoveel mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van leerlingen, leerkrachten en ouders.
Daarbij is het belangrijk rekening te houden met volgende uitgangspunten:
- We stellen de onderwijsbehoeften centraal.
- We zorgen voor afstemming en wisselwerking. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat de leerling nodig heeft.
- De leerkracht doet ertoe. Hij/zij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken.
- Positieve aspecten zijn van groot belang. Dit gaat niet alleen om de positieve aspecten van de leerling, maar ook de positieve aspecten van de leerkracht, de klas, de school en de ouders.
- Constructieve samenwerking tussen school en ouders is van groot belang.
- Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij om zowel korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (zie onder deze uitgangspunten). Ze worden SMARTI geformuleerd.
- De werkwijze van de school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer.
De HGW-cyclus
Deze cyclus is een hulpmiddel om de zorg op groepsniveau en individueel niveau concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in een groepswerkplan (GWP). Op individueel niveau plaatsen we dit in een individueel handelingsplan van de leerling (een IHP).
- Signaleren
Onder andere het signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. - Analyseren
Hieronder valt het benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. - Plannen
De leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren en een groepswerkplan opstellen. - Realiseren
Het groepsplan in de praktijk uitvoeren en evalueren.
Open en warme schoolcultuur
En dus, ongeacht de achtergrond, levensbeschouwing, sociale status of schoolloopbaan van onze jongeren zetten we in op een open en tegelijk warme schoolcultuur waarin samen leven, samen leren en wederzijds respect dragende objectieven zijn. Daarom ook zorgt de school voor:
- een coöperatieve en zorgzame omgeving die alle betrokkenen vooruit helpt
- een duidelijk en sterk gestructureerd verloop van de dag
- een veilig klimaat met onder andere geweldloosheid als doel
- een goed evenwicht tussen algemene preventie en curatieve actie
- beperkte schaalgrootte met kleine klasgroepen
- een samenhangend onderwijsaanbod dat antwoord is op mogelijkheden en ambitie van de leerlingen
- een passende omkadering op materieel en financieel vlak
- leer- en opvoedingstrajecten die sociale integratie en zelfredzaamheid bevorderen
- voldoende gerichtheid op individuele behoeften
- frequente opvolging van de individuele handelingsplanning
- een goede multidisciplinaire omkadering
- samenwerkingsverbanden met time-out initiatieven en met een netwerk van externe hulpverleningsorganisaties
- veelvuldige contacten met ouders
- een deskundig en tegelijk toegewijd schoolteam dat zich blijvend professionaliseert
Egmont & Hoorn is ook een lerende organisatie. We hebben aandacht voor nieuwe noden, voortschrijdend inzicht en wijzigende aanpak. Dit dynamisch verloop is op zijn mooist wanneer dit leren en opvoeden uitgroeit tot een gemeenschappelijk groeiproces, waarin ook leerkrachten van leerlingen kunnen en willen leren. Slechts zo blijven we bij de tijd, tegelijk vooruit kijkend en relevant.