Opleidingsvorm 1 biedt onderwijs aan jongeren met een erkenning type 2 (matige tot ernstige verstandelijke beperking) en met een erkenning type 4 (jongeren met een motorische beperking).
We werken in een geest van respect voor iedere leerling. Elke leerling is uniek met zijn of haar mogelijkheden en beperkingen. De begeleidingsopdracht legt nadruk op de bijzondere eigenheid van elke leerling ... accent op ieders talent.
Individuele benadering
Onze jongeren worden individueel benaderd, hun onderwijsbehoeften staan centraal.
Om dit alles te waarborgen, bieden we :
- Kleinschaligheid in een familiale sfeer;
- 6 klasgroepen die elk een eigen antwoord geven op de zorgvragen en onderwijsbehoeften van de jongeren;
- een multidisciplinair team met ruime en gedifferentieerde expertise;
- een klasoverschrijdende werking;
- een individueel handelingsplan met voor elke leerling een specifiek ontwikkelingstraject;
- nauwe samenwerking met ouders en opvoedingsverantwoordelijken;
- doelgerichte samenwerking met externe partners die het zorgtraject van leerlingen mee ondersteunen;
- een goed uitgebouwd begeleidingstraject voor meerderjarige jongeren en hun ouders.
De belangrijkste doelen van de werking
- Het welbevinden en de zelfstandigheid van de leerling vergroten.
- De nieuwsgierigheid van de leerling opwekken voor de omringende wereld.
- Steeds de totale ontwikkeling van de leerling voor ogen houden.
- De leerlingen vertrouwen laten krijgen in zichzelf en in hun omgeving.
- Integratie van de leerlingen in een beschermd leefmilieu en de maatschappij.
Klasgroepen
6 Klassen met eigen focus
In Opleidingsvorm 1 zijn er zes klassen, elk met een eigen focus, maar ze hebben allemaal hetzelfde doel: een veilige, fijne en stimulerende schoolomgeving vormen waar leerlingen zich welkom en gelukkig voelen.
Diverse activiteiten
We laten de leerlingen in iedere klas kennismaken met diverse activiteiten op vlak van wonen, werken en vrije tijd. Sommige klassen richten zich voornamelijk op beleven en ervaren. In andere klassen wordt een uitgebreider aanbod uitgewerkt dat leerlingen voorbereidt op verschillende vormen van activiteitgerichte dagbesteding of begeleid werk.
Differentiatie
Door middel van differentiatie binnen de klas stemmen we het aanbod steeds af op de ontwikkeling en het tempo van de leerling. We organiseren ook een klasoverschrijdende werking zodat we waar mogelijk het traject nog verder op maat kunnen uitwerken. Samen zoeken we dus naar het meest passende onderwijs- en zorgaanbod dat de leerlingen optimaal ondersteunt in hun leerproces en in het ontwikkelen van hun talenten en interesses.
OV+ Opleidingsvorm 1 voor jongeren met een erkenning type 9
BuSO Egmont & Hoorn OV4 voorziet in een vierledig studieaanbod. De werking volgt een handelingsplanmatige logica die zoveel als mogelijk antwoord geeft op onderwijs-behoeften van jongeren. Het onderwijsproces wordt gestut door een gelaagd zorgbeleid dat op zijn beurt kadert in het concept zorgcontinuum.
Flexibele leertrajecten
We zien een toegenomen instroom van jongeren met een meervoudige ontwikkelingsproblematiek. Tegelijk verhoogt het aantal jongeren met een verstoorde emotionele ontwikkeling. Leerlingen met een OV4-profiel proberen een getuigschrift of diploma te behalen.
Ondanks een ondersteunend zorgbeleid vindt een aantal van deze jongeren geen aansluiting; de leerbaarheid van het aanbod komt voor hen in het gedrang – ze vallen uit, soms tijdelijk maar veelal in een neerwaartse beweging.
We blijven beducht voor het zgn. watervalsysteem en installeren - in samenwerking met onze directe CLB-partner – flexibele leertrajecten met oa tijdelijk onderwijs aan huis, schoolvervangende dagbesteding vaak vanuit (schoolse) doelenselectie, spreiding van het lesprogramma, rustmomenten en/of trainingen onder begeleiding van externen enzovoorts.
Deze aangepaste trajecten blijken voor sommige leerlingen onvoldoende, jaar na jaar worden leerlingen OV4 geheroriënteerd naar andere scholen.
Een eigen opleidingsvorm 1, specifiek voor jongeren type 9
Een eigen opleidingsvorm 1 specifiek voor jongeren type 9 is een van de sluitstenen voor het zorgbeleid in Egmont & Hoorn: jongeren met een gemiddeld cognitief vermogen kunnen hun schools perspectief verderzetten op een uitgesproken ontwikkelingsgerichte manier, meer en beter op maat van hun mogelijkheden, evenwel zonder de druk die resultaatsverplichting van opleidingsvorm 4 met zich mee brengt.
Ze doen dat in een voor hen vertrouwde omgeving zodat de zgn. continuïteit van onderwijs verzekerd is. Een beperkte schaalgrootte draagt bij tot de noodzakelijke reductie van prikkels. Wanneer een leerling na verloop van tijd opnieuw aansluiting vindt bij het OV4-aanbod, dan is de nabijheid van zijn of haar ‘vroegere’ OV4-school allicht een succesfactor in de voortzetting van die schoolloopbaan.
Samenwerking
Momenteel werkt de school al samen met enkele multifunctionele centra in Ronse en in Eke, met een internaat in Ronse en met een dienstverleningscentrum in Deinze. Er is samenwerking met meerdere initiatieven voor schoolvervangende dagbesteding. Afhankelijk van de instroom van leerlingen is er ook samenwerking met observatie- en behandelingscentra.
Het huidige netwerk wordt verder uitgebreid met de Dienst Ondersteuningsplan (DOP) van het VAPH en met de zgn. partners van VDAB – sociale economie en maatwerkbedrijven. Het CLB blijft een bevoorrechte partner voor de verdere oriëntering van de studieloopbaan van deze jongeren.
Verloop van een lesdag
Tijdblok
Opvang
Voormiddag
Pauze of
Opvang
Namiddag
Opvang
Maandag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45
Dinsdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45
Woensdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Opvang
12u05 - 12u25
Donderdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45
Vrijdag
8u15 - 8u30
8u30 - 12u15
Pauze
12u15 - 12u35
12u35 - 15u30
15u30 - 15u45